5 gezonde redenen om meer te fietsen
Nederland en fietsen. Deze twee woorden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ons land lijkt gemaakt om te fietsen met haar vlakke fietspaden en meer fietsen dan inwoners. Samen fietsen we meer dan 15 miljard kilometers per jaar. Dat is ook veel toeristen niet onopgemerkt gebleven. Wil je even rustig een dagje shoppen, word je haast van je sokken gereden door een rondslingerend dagjesmens op een tweewieler.

 

Dat we in Nederland vaak de fiets pakken is logisch. Je verplaatsen op de fiets is nu eenmaal gezonder dan het pakken van de auto. SPORT•GOUDA stimuleert bewegen voor jong en oud en Gouda Goed Bezig zet zich in om Goudse inwoners de gezonde keuze te laten maken. Nog meer fietsen dus!

 

In dit artikel sommen we vijf redenen op waarom jij meer zou moeten fietsen!

5 gezonde redenen om meer te fietsen

 

1. Fietsen is een sociale bezigheid
Door het Hollandse weer en wind fietsen schept een band. Samen mountainbiken in het bos, korte ritjes maken in de stad of gewoon op je gemak naar school fietsen. Dit alles is samen nóg leuker.

2. Gezonder gewicht door fietsen
Fietsen is een goede investering in je gezondheid, want door regelmatig te bewegen verbrand je meer calorieën. Iedereen weet dat. Je gezond voelen doe je door bewust te eten en veel te bewegen. Fietsen draagt aantoonbaar bij aan een gezond gewicht. Nog geen fiets? Koop er één. Een fiets kopen is een kleine stap die je veel kan opleveren. 

3. Minder stress
Anders dan bij filerijden met de auto zorgt fietsen voor ontspanning. Het risico op stress wordt aardig verminderd door regelmatig te bewegen. Door flink te fietsen komen er hormonen als endorfine en serotonine vrij. Hormonen die zorgen voor meer levensgeluk. 

4. Fietsen zorgt ervoor dat je beter slaapt
Uit onderzoek blijkt dat een kwalitatieve nachtrust een positief effect heeft op je gezondheid. Daarnaast doet goed slapen, goed fietsen, het motto van vele wielrenners. Maar wist je dat dat andersom ook geldt? Door je overdag meer in te spannen – door eens flink op de pedalen te gaan –  komt je lichaam ’s nachts beter tot rust. Zo val je sneller én dieper in slaap.

5. Minder zwaar voor gewrichten
Er zijn veel sporten waarbij de kans op blessures hoger is dan gemiddeld. Fietsen is een low impact training en is bovendien een laagdrempelige activiteit die de gewrichten haast niet belast. Zorg er wél voor dat je fiets goed is afgesteld zodat je soepel en regelmatig blijft bewegen.

Win een fiets!

Wil jij ook fietsen op een nieuwe fiets? In samenwerking met Fietsenopfietsen.nl mogen wij binnenkort een mooi exemplaar weggeven!

Houdt onze Facebookpagina's op https://www.facebook.com/SPORT.GOUDA en https://www.facebook.com/GoudaGoedBezig in de gaten!

 

Kijk hier voor de actievoorwaarden en spelregels voor deze winactie.